25 May 2012

Pesanan buat bakal imamku,


 Bacalah Al Quran tiap hari 1 juzuk @ separuh juzuk @ 1 m/s. Kalau x mampu, memadailah 1 ayat. Kalau tak mampu juga, cukuplah hanya dengan memandang Al-Quran & tanya pada diri sendiri " Ya Allah, apakah dosaku sehingga aku tak dapat membaca ayatMU?"



pesanan untuk diri sendiri jugak :'(

18 May 2012

Fakta soya

Benda ni maybe dah basi kot tapi aku baru tau. Dah la aku suka air soya, tau fu fa except tauhu.Yang aku tau kalau minum soya, especially time mengandung nanti anak akan jadi putih. tapi ada jugak yang cakap minum soya anak akan jadi lembik bila bersalin nanti and kalau dapat baby boy, badan diorang akan jadi tompok-tompok hitam putih kat badan.


Anyway, ni aku copy dari facebok rumate aku sikit pasal soya. Sedih je baca

...........


Bijak sungguh Yahudi memperdayakan kita umat Islam

Tahu jenis potongan daging kambing? Sedarkah kopi dan daging kambing adalah makanan sunnah nabi?

1. Bijak sungguh Yahudi memperdayakan kita umat Islam, mereka suruh kita minum susu lembu buatan mereka, tapi mereka minum susu kambing, mereka minum apa yang diminum oleh Nabi kita Muhammad SAW. Mengapa kita tidak ikut nabi kita, kita ikut orang zionis tapi ternyata mereka mengikut apa yg nabi kita makan dan minum.

2. Teruskan membongkar kebijaksanaan Zionis menipu umat Islam. Kata-katanya ini adalah bertepatan dengan hadis Rasulullah: “Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil”.

3. Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para Zionis ini) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Nak ikut Zionis ke nak ikut nabi kita?

4. Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sebab hati merupakan organ di mana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. So, kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam, makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran Zionis ini.

5. Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok Zionis, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK mengatakan yang Zionis semua ada segelas kopi di tangan mereka. Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol, namun kambing juga adalah makanan Nabi kita. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.

6. Para Zionis ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat, contohnya Coke dan Maggi. Coke tu sangatlah beracun, pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi). Orang Melayu kita juga yang ketagih minum Coca-Coladan Pepsi-Cola.

7. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus, namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans. Untuk pengetahuan, para Zionis agen Dajjal ni jugak mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar), namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan. --------> tak guna tukar profile picture sokong palestin kat facebook kalau McD tu still korang makan. T_____T

8. Selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sebab dalam soya ada hormon estrogen yang sama dengan estrogen pada wanita. Pastu soya ada phytic acid yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.


Haisss. Any other alternative ke eh nak kulit jadi putih?

17 May 2012

Norimaki sushi aka sushi gulung,

Resepi ini adalah hak milik sifu, kak aisa. 

Norimaki sushi (sushi gulung)

Bahan-bahan :
Sea weed (jenama Big Bang)
2 cawan besar beras jepun( untuk makan 4 orang)
crab stick
sosej yang direbus
1/2 cawan cuka sushi (guna cuka biasa je, senang) 
3 sudu besar gula
secubit garam untuk inti
telur dadar
timun jepun (nak timun biasa pun boleh)
mayonis

Cara-cara :
  1.  Masak nasi macam biasa.
  2.  1/2 cawan cuka + garam + gula digaul sebati - ni untuk nasi sushi tu.
  3. Untuk isi sushi, telur dadar, crab stick, sosej dipotong memanjang *macam dalam gambar*
  4. Nasik yang dah siap masak digaulkan dengan campuran cuka
  5. Hamparkan seaweed atas plastik (guna benda yang rata dan bersih)
  6. Letakkan nasi atas seaweed dan lenyekkan nasi tersebut. nasi tak perlu letak overload, and make sure lenyek sampai nipis.
  7. Tak perlu penuhkan sea weed tu dengan nasi, at least 3/4. 1/4 untuk proses menggulung. HIHI
  8. Letak crab stick, telur dan hirisan timun atas nasi macam dalam gambar. 
  9. Bahagian kosong tu sapukan mayonis ikut cita rasa masing-masing.  :)
  10. Then, gulung! 
  11. Sapukan hujung seaweed tu dengan mayonis untuk lekapkan seaweed tersebut.
  12. Potong pastu siap.
p/s : kalau letak extra mayonis rasa dia akan jadi much betterrrr! boleh jugak kalau nak letak sardin dalam tin tu.

Simple as ABC bukan?! Kekekekeke.
T__________T

Bye



16 May 2012

Wordless day

Lapar.

15 May 2012

Zaman dulu dengan sekarang

Balas SMS:
6 minggu: Iye Sayang, jap lagi I sampai rumah. Sayang, I belikan murtabak favourite U ye Sayang..
6 bulan: Trafik jam aah
6 tahun: K..
16 tahun : …………………. (tak balas terus!!!) hehehe….

Dating process:
6 minggu: I love U, I love U, I love U.
6 bulan: Of course I love U.
6 tahun: Iyalah!! kalau I tak cintakan U, buat apa I nikah dengan U???
More Than 10 Years : Buang tebiat ker you ni? Cakap mengarut….

Memaafkan:
6 minggu: Sudahlah, tak apa, dah pecah pun, nanti kita beli lagi yang lain,eh
6 bulan: Hati-hati, nanti jatuh tuh.
6 tahun: Orang dah bilang berkali-2 pon tak paham!!

LOL

Ok well, ini cuma sekadar pandangan aku yang tak seberapa dan secara tibatiba saja. 

.Kalau zaman dulu, kawin usia muda tu normal. Zaman sekarang kawin muda tu pun still normal. 

.Kalau zaman dulu bercinta after kahwin tu normal. Zaman sekarang, bercinta after kawin tu wujud cuma dalam cerita dalam novel. 

.Kalau zaman dulu, kawin atas pilihan family tu normal. Zaman sekarang, mostly kawin atas dasar suka sama suka.

Bercinta before kawin, atas dasar pilihan sendiri :
At least dah kenal hati budi masing-masing tapi Terjebak dengan maksiat 

Bercinta after kawin, atas pilihan family :
 Tak kenal hati budi masing-masing, ambik masa untuk sesuaikan diri tapi Jauh dari maksiat

    Sesungguhnya Allah dah tetapkan..

"Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu". (An-Nisaa' ayat:1)

dan

"(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia". (An-Nuur ayat:26)

 (^__^)

Jodoh dari Allah tak sape tau kan melainkan melalui solat istikharah, dan dengan izin Allah. macam-macam yang dia dah rencanakan untuk kita. sesungguhnya itu yang terbaik.

"You should have married at the age of fiteen if not, rahim akan kecut dan mati."
*lebih kurang la haha*
-Barnabas Collins-

P/s : aku baca blog Dena Bahrin tadi. Bestnya jadi macam dia!


Bye

08 May 2012

# Self-Reminder

 # When you witness someone else's sins, remember your own. Rather than looking down upon them.

 
 # How can we sin, after we know what awaits us in the hereafter. 

#How ironic it is that we use the Ni'mah (blessing) that Allah bestowed on us to sin against Him! 


# Allah Azzawajal is watching you. Make Him proud with every action, & don't disappoint Him
:'( 



"Memang senang je kalau cakap nak berubah, tapi nak istiqamah tu susah......"

 

 

04 May 2012

Jealousy

caption : ZahirilAdzim's princess

Uhuk damn, this is sooo sweet. Taken from shera ayob twiter. Romantiknye Zahiril Adzim ni. Nak admire lebih-lebih tapi tu laki orang. SUAMI ORANG YE IZYAN.

Me jeles T_________T . Nak husband camni. Bengis ke baran ke kalau romantik pun saya sanggup..