15 May 2012

Zaman dulu dengan sekarang

Balas SMS:
6 minggu: Iye Sayang, jap lagi I sampai rumah. Sayang, I belikan murtabak favourite U ye Sayang..
6 bulan: Trafik jam aah
6 tahun: K..
16 tahun : …………………. (tak balas terus!!!) hehehe….

Dating process:
6 minggu: I love U, I love U, I love U.
6 bulan: Of course I love U.
6 tahun: Iyalah!! kalau I tak cintakan U, buat apa I nikah dengan U???
More Than 10 Years : Buang tebiat ker you ni? Cakap mengarut….

Memaafkan:
6 minggu: Sudahlah, tak apa, dah pecah pun, nanti kita beli lagi yang lain,eh
6 bulan: Hati-hati, nanti jatuh tuh.
6 tahun: Orang dah bilang berkali-2 pon tak paham!!

LOL

Ok well, ini cuma sekadar pandangan aku yang tak seberapa dan secara tibatiba saja. 

.Kalau zaman dulu, kawin usia muda tu normal. Zaman sekarang kawin muda tu pun still normal. 

.Kalau zaman dulu bercinta after kahwin tu normal. Zaman sekarang, bercinta after kawin tu wujud cuma dalam cerita dalam novel. 

.Kalau zaman dulu, kawin atas pilihan family tu normal. Zaman sekarang, mostly kawin atas dasar suka sama suka.

Bercinta before kawin, atas dasar pilihan sendiri :
At least dah kenal hati budi masing-masing tapi Terjebak dengan maksiat 

Bercinta after kawin, atas pilihan family :
 Tak kenal hati budi masing-masing, ambik masa untuk sesuaikan diri tapi Jauh dari maksiat

    Sesungguhnya Allah dah tetapkan..

"Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu". (An-Nisaa' ayat:1)

dan

"(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia". (An-Nuur ayat:26)

 (^__^)

Jodoh dari Allah tak sape tau kan melainkan melalui solat istikharah, dan dengan izin Allah. macam-macam yang dia dah rencanakan untuk kita. sesungguhnya itu yang terbaik.

"You should have married at the age of fiteen if not, rahim akan kecut dan mati."
*lebih kurang la haha*
-Barnabas Collins-

P/s : aku baca blog Dena Bahrin tadi. Bestnya jadi macam dia!


Bye

No comments:

Post a Comment